El problema dels patinets

0

Escrit pels nens i nenes de sisè de l’Escola Marta Mata

Ja des del mes de setembre, els nens i nenes de 6è de l’Escola Marta Mata han de conviure amb un problema: No tenen prou carrils bici i no poden circular bé pel carrer amb els seus patins, patinets i skates.

D’altra banda, tenen moltes queixes tant quan circulen per la vorera com quan circulen per la carretera, llavors no saben per on anar per circular tranquils sense molestar a ningú.

Han decidit investigar si són les úniques persones que els hi passa o no, potser es poden ajudar entre tots i trobar una solució.

TOTS ELS INFANTS COINCIDEIXEN EN EL FET QUE CIRCULAR AMB PATINETS NO ÉS SEGUR.

El problema principal és que no poden transitar per la vorera que va a l’escola, perquè és molt estreta i no poden passar per la carretera perquè hi circulen els cotxes.

Un altre problema que tenen és que no hi ha suficients carrils bici a Barbera del Vallès per transitar.

I finalment també es troben que el skate park està destrossat i no poden jugar.

 

Preguntem a un expert

El Jorge, policia municipal que s’encarrega de fer Seguretat Viària a les escoles ens explica…

Els patinets (sense motor), patins i monopatins són considerats joguines, per tant, no hi ha cap normativa ni s’informa quan hi ha caigudes o accidents amb aquests vehicles. Sovint els infants que els fan servir van acompanyats d’adults responsables. Alguns cops, però, sí que hi ha atropellaments.

El Jorge ens explica les normes de circulació dels patinets

Els problemes més greus que troba la policia són amb l’ús dels patinets elèctrics, per això hi ha una normativa. 

Actualment, la gent aposta per fer servir vehicles sense motor, és un tipus de circulació més sostenible, però segons el Jorge com tot està urbanitzat és molt difícil crear carrils perquè hi circulin tranquil·lament. 

A Barberà hi ha carrils bici de dos tipus: els que van per la vorera i els que estan situats a la carretera. Es volen eliminar els primers i fer una pacificadora a la carretera de Barcelona per tal de connectar Barberà, Cerdanyola i Montcada amb un carril bici.

Malgrat això, diu que la seguretat viària sempre és millorable, que hi ha mecanismes per registrar la circulació i millorar dia a dia i que les opinions dels ciutadans i els problemes amb els quals es troben també donen molta informació sobre com actuar. 

 

Entrevistem a Marcos Gómez (impulsor d’un skate park autogestionat)

ENS POTS EXPLICAR ALGUNA COSA SOBRE TU?

Em dic Marcos i tinc 45 anys. Patino amb skate des dels dotze anys i mai ho he deixat, fins al punt que va ser el meu treball com a professional i avui dia encara treballo al sector del monopatí, ja que tinc una empresa que distribueix marques d’accessoris per patinar, és a dir, taules, eixos… Soc el pare del Pablo (5è) i del Marcos (ara ja a l’institut de la Romànica).

QUÈ OPINES SOBRE ANAR AMB ELS PATINETS A L’ESCOLA?

A mi això em sembla molt bé. A mi m’agrada desplaçar-me a peu, bici o amb el meu skate. Penso que el carrer ha de ser segur per a tothom i ha de tenir cabuda tothom que el vulgui utilitzar. M’agrada veure com veniu amb patinets i skates i aneu amunt i avall del carrer quan està tancat a la circulació i és segur. Seria fantàstic que també es poguessin fer servir dintre de l’escola a l’hora del pati i que tinguéssiu alguns obstacles per principiants com a alternativa als patis típics de tota la vida a base d’esports clàssics.

PER QUÈ VAS CREAR EL SKATE PARK, AMB QUI I QUAN?

Aquest espai va sorgir el 2011-2012. Jo ja era pare d’en Marcos, i en Pablo estava a punt de néixer. Un amic de Badia em va demanar ajut per construir alguna cosa per patinar en aquest espai abandonat del poliesportiu de Badia i jo, aprofitant que necessitava un lloc per patinar a prop de casa, em vaig involucrar i així ho he estat fent fins al dia d’avui.

QUANTS ANYS TENIES QUAN EL VÀREU CREAR?

Jo tenia 35 anys quan vam començar.

COM FUNCIONA LA GESTIÓ DEL SKATE PARK?

El funcionament pot semblar una mica caòtic, però funciona. Som un grup de skaters de moltes edats, experimentats i principiants, tot s’hi val sempre que es respecti la zona, no s’embruti i cadascú reculli la seva brossa. Per construir-lo vam començar posant diners de la nostra butxaca, temps i esforços, vam aprendre a treballar la fusta i el ciment sobre la marxa i a construir més i més, segons les necessitats dels diferents moments. Després vam començar a fer col·laboracions amb marques per tenir aportacions econòmiques per materials a canvi de vídeos i fotos promocionals i tot va créixer molt més.

Avui dia tot està en perill que ho tirin a terra, ja que Badia vol construir unes naus comercials allà, així que els locals hem fet una associació per demanar l’ús de la zona i poder continuar cuidant-la i construint més coses per patinar.

I EL SKATE PARK DE BARBERÀ?

Fent una mica de recerca s’ha vist que traslladaran el skate park a un lloc més gran per millorar-lo, hi ha hagut un procés participatiu per fer el projecte.

El skate park de Barberà porta aproximadament un any tancat, i trencat més temps encara.

 

El nostre objectiu

El nostre objectiu és poder fer que els carrers de Barberà siguin un lloc segur per poder anar amb patinet, perquè és una manera sostenible i saludable de circular. 

Volem que posin més carrils bici, perquè gairebé no n’hi ha, volem que arreglin el skate park perquè no el podem utilitzar, està trencat i amb tanques; també volem trobar espais, per exemple a l’escola, on fer ús dels nostres patins, patinets o monopatins. Amb aquest article ens agradaria donar a conèixer el nostre problema i que l’ajuntament pugui fer alguna cosa per donar resposta a les nostres necessitats.

 

Xifres que avalen la nostra demanda

Mirant les dades de població hem vist que la franja d’edat més abundant a Barberà és de 0 a 16 anys.

D’altra banda, hem fet una enquesta amb una mostra d’aproximadament 300 infants (els alumnes de l’escola) i els resultats han estat els següents:

Com es pot veure a les gràfiques, la majoria dels infants fan servir patinet, bici, skate… (sobretot en els cursos superiors) i dels que en fan servir, gairebé tots han tingut algun problema de circulació.

 

Nosaltres també podem fer uns carrers més segurs, normes per circular amb els patinets.

Els patinets de dues rodes són considerats segons la DGT (Direcció General de Trànsit) com vehicles de mobilitat personal (VMP).

PER ON PODEN CIRCULAR?

Poden circular per la vorera si és ample, més de 4,75 metres amb més de 3 metres d’espai lliure. I poden circular a màxim 20 km/h. En el cas de Barberà no hi ha gairebé voreres amb aquestes condicions, per tant, se circula per la vorera sigui de la mida que sigui.

PER ON NO PODEN CIRCULAR?

Els patinets sense motor tenen prohibit circular per la carretera per evitar conflictes entre els vehicles amb motor. Són considerats una joguina.

QUÈ PASSA SI UTILITZEN CASCOS O AURICULARS?

Tenen prohibit conduir amb auriculars o cascos reproductors de so. Et poden posar una multa de màxim 200 euros.

QUÈ PASSA SI NO VAS PER LA VORERA?

Si no vas per a la vorera, et poden posar una multa de màxim 200 euros.

 

Conclusions

Després d’haver escrit aquest article hem extret unes conclusions:

  • Ja que l’Ajuntament de Barberà vol que el seu municipi sigui sostenible ens agradaria que ens ajudés a circular de manera saludable i respectuosa amb el medi.
  • La seguretat és important i, com va dir el Jorge, l’opinió dels ciutadans importa, per això demanem seguretat a l’hora de circular de manera curosa amb el medi ambient.
  • El skate park de Badia del Vallès està en perill, volen construir unes naus. A més, el skate park de Barberà del Vallès està en construcció i no hi ha llocs per anar a patinar sense perill.
  • No estem sols en aquest tipus de demandes, a més de molts altres infants amb el nostre problema, hem conegut l’associació Barberà Respira on un grup de gent treballa per tenir uns carrers més amables i sostenibles.
  • Valorem molt el procés participatiu per fer un nou skate park, ens hauria agradat assabentar-nos abans d’aquest procés. També ens agrada la iniciativa de tallar diumenge el carrer Doctor Moragas al trànsit, potser es podria fer més sovint o a unes hores determinades.
Els alumnes a Ràdio Barberà explicant el problema dels patinets

Necessitem, primer, que arreglin el skate park per poder anar-hi. Segon, hem d’anar per la vorera amb cura de no atropellar a ningú, per això necessitem més carrils bici. Tercer, que posin les tanques que tallen el carrer a l’hora d’entrar a escola per poder circular amb tranquil·litat. Finalment, demanem un dia de skate a l’escola, per tenir espais on patinar mentre no se soluciona la situació.

 

Entre tots podem fer de Barberà una ciutat més bonica i sostenible.

 

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí