Molts de nosaltres ens preguntem què podem fer, però la història ens mostra que totes les coses bones i dolentes comencen quan algú fa o no fa alguna cosa

Sylvia Earle

Avui, aprofitant que fa uns dies va saltar la notícia del canvi de zones tarifàries de AMB, vull que parlem de transports.

Pels que no us n’hàgiu assabentat, Barberà del Vallès passarà a la zona 1 de la corona de distribució dels transport públics de AMB, igual que les nostres veïnes Cerdanyola o Badia. Així, compartirem zona amb Barcelona i, per tant, la mobilitat a la gran ciutat ens serà molt més econòmica.

A partir de 1 de gener de 2019, els trajectes dins de la corona 1, en especial els que tenen com a origen o destí la ciutat de Barcelona ens sortiran gairebé a meitat de preu. I és que només cal anar a l’estació de Renfe del nostre municipi per veure que aquesta mesura afavorirà a moltíssimes persones que fan aquest trajecte cada dia, per exemple, per anar a treballar.

Amb aquesta mesura, es pretén incentivar l’ús del transport públic, per tal que el nombre de desplaçaments amb vehicles privats es redueixi, fet que es traduiria en una millora de la salut ambiental i en una reducció dels efectes nocius que la combustió dels carburants dels vehicles té sobre el Medi Ambient. Per últim, també es busca visibilitzar l’àrea metropolitana, dotar-la d’eines necessàries i així aconseguir un territori més cohesionat i vertebrat.

Després de les bones notícies, les dolentes:

La baixada dels preus dels bitllets afavorirà només als usuaris de transport públic però ens afectarà a tots i totes, siguem o no usuaris de la xarxa. Com pot ser? La lletra petita d’aquest acord diu que aquesta baixada del preu repercutirà en un augment de l’impost de l’IBI.

Si llegim amb més deteniment podreu veure que hi ha matisos: estaran exempts de pagar les persones propietàries d’immobles que estiguin per sota del llindar que estableix l’AMB en funció de la última actualització cadastral. És a dir, en el cas de Barberà del Vallès (on la revisió cadastral és anterior a 2012) el llindar es troba als 45.000 euros. Ja hi ha veus dins del municipi que veuen necessari l’estudi de mecanismes per a pal·liar l’augment d’aquest impost en els habitants del municipi.

El segon aspecte polèmic és la distribució de la resta de zones en les corones metropolitanes. Mentre Barberà canvia de zona i passar a ser zona 1, Sabadell segueix sent zona 2, ja que no forma part de l’acord amb l’AMB. Van ser moltes les veus que, un cop es va conèixer la notícia, es van afanyar a dir que els semblava un greuge comparatiu pels habitants del Vallès Occidental, posant l’exemple de les persones estudiants a la UAB: caldria desplaçar-se de Sabadell (Zona 2) fins a la Universitat Autònoma (Cerdanyola, zona 1). Així el trajecte que ara era una zona, passaria a ser-ne dues. De seguida l’AMB ha desmentit aquesta notícia, anunciant que la relació tarifària amb la resta de municipis amb els que es compartia zona 2 no variarà. Així, el pas de Barberà a Sabadell seguirà sent d’una zona.

En general semblen bones notícies, tot i que caldrà molta informació als usuaris els primers dies de gener, quan entri en vigor aquesta mesura i caldrà veure si es tradueix en un augment real del preu del l’IBI o el nostre Ajuntament fa alguna proposta. Caldrà esperar.

FER UN COMENTARI

Deixa el teu comentari
Introdueix el teu nom