La popularització de les compres per Internet no és cap novetat, però degut a la Covid-19 hi ha hagut un creixement molt alt del seu ús. Això es deu a la comoditat, que afavoreix a les persones dependents o amb problemes de salut que no poden carregar grans compres de menjar per exemple, però també a la impaciència que ens ha generat la immdiatesa de les coses a causa de la globalització.
Va arribar el confinament i de sobte tothom volia fer esport, necessitava roba nova, havia de fer obres a casa, etc. Uns serveis que els petits comerços no ens podien oferir degut a l’estat d’alarma, però que les empreses que treballen per missatgeria com Amazon o Aliexpress sí podien oferir-nos. Deixant de banda les greus conseqüències que presenta pels petits comerços que estan començant a re-obrir –si és que no han hagut de baixar la persiana per sempre–, també suposa un perill per la clientela.
Moltes persones poc acostumades a utilitzar Internet com una eina per rebre productes a casa s’ha vist amb la necessitat o amb la impaciència de comprar per Internet. Sense anar més lluny ma mare necessitava comprar per Internet i li vaig oferir la meva ajuda perquè no n’està acostumada. Quan estàvem a punt de pagar em vaig fixar bé amb les fotografies i les vaig veure estranyes, em semblaven mal posades amb Photoshop –un programa que et permet editar fotografies per qui no el conegui– però vaig pensar que eren paranoies meves. Abans de pagar vaig buscar per Internet opinions de la pàgina que estàvem utilitzant, i em vaig trobar amb desenes de comentaris de senyores que portàven mesos esperant els productes, que no tenien cap correu que els hi indiqués la referència del seu paquet i que no trobaven la manera de reclamar els diners o els productes. En resum, havien estat estafades. Òbviament no vam fer la comanda.
A causa d’aquesta experiència em vaig plantejar quantes persones s’estaran intentant adaptar a les noves tecnologies soles a casa seva sense ajuda d’algú més acostumat a tractar-les, quantes hauran estat estafades durant aquests mesos de confinament, o quantes els hi pot passar d’ara en endavant. És per això que us porto uns quants consells per comprar per Internet:
1. Si és una pàgina que desconeixeu que tinguin botigues físiques primer de tot busqueu opinions d’altres persones per Internet. Si veieu que la majoria no els hi ha arribat el paquet o han tingut molts problemes probablement sigui un frau. Millor si compreu a pàgines de les que tingueu referències directes, com amigues, conegudes o familiars ja hàgin comprat i hàgin rebut un bon servei.
2. Si no esteu acostumades a comprar per Internet us aconsello que demaneu ajuda a algú de la casa que n’estigui més. O fins i tot a algú que no vinqui amb vosaltres però n’estigui més acostumada, ja que tot i que ho faci desde casa seva, podrà enviar el paquet a casa vostra sense problema. Personalment, a vegades no em refio molt i demano ajuda i opinió al meu germà gran. Us ho explico perquè entengueu que no és un tema generacional, sinó que qualsevol persona es pot sentir insegura de fer alguna cosa que no ha fet mai i sempre està bé recórrer a les altres.
3. Quan aneu a pagar us demanaran el nom del propietari/a de la targeta, la direcció on s’ha d’enviar el paquet, el número de targeta i el cvv. Si us demanen contrasenyes o altres informacions confidencials no les proporcioneu.
4. Google o qualsevol cercador d’Internet que utilitzeu, o la pròpia pàgina web en al que esteu comprant és probable que us preguntin si voleu guardar les vostres dades de la targeta per futures compres. Aparentment no hi ha d’haver cap problema, però no us ho recomano pas, ja que conec a persones que els hi han hackejat el compte de la pàgina, han entrat a les seves dades personals, i han pogut accedir al seu compte bancari i robar-los els diners. No succeeix molt sovint, però és un perill així que us recomano que esborreu el rastre de los vostres dades bancàries.
5. Sempre heu de rebre immediatament o en pocs dies un correu que especifiqui el vostre nom i direcció a on heu enviat el paquet, i el número de referència del paquet amb el número de dies aproximat que tardarà, perquè li pogueu fer el seguiment. Si en una setmana no el rebeu, reclameu-ho a la pàgina.
6. Si compreu a pàgines com Amazon que té un apartat de comentaris de cada producte, us recomano que us els llegiu per veure l’opinió d’altres compradores. També us recomano que un cop heu rebut i provat el producte també deixeu comentaris per futures compradores.
7. Si el producte arriba danyat totes les pàgines han de tenir una secció d’atenció al client. Allà podeu fer les vostres reclamacions.
Tot i aquests consells m’agradaria acabar recomenant-vos que sempre que pugueu invertiu en els petits comerços, sobretot en una ciutat com la nostra que gaudim de molts serveis però no hi ha una gran diversitat. No permeteu que tanquin les botigues que encara lluiten per quedar-se tot i els desaventatges que estan patint per la Covid-19. Tingueu paciència i sigueu solidàries!