En aquesta època tan difícil, molta gent està vivint una situació de desconcert per la seva posició laboral. Ens hem adreçat a Som Comerç Som Barberà per parlar de les afectacions de les mesures per fer front al COVID-19 als comerços barberencs. Se sumen a l’entrevista en Daniel Fenoy de la Casa, President de l’Associació, la Pilar Segovia Rodríguez, com a representant de les botigues de serveis, la Pepi Expósito Alcalaz, com a representant de les botigues de producte i el Miguel Ángel Jimenez García, com a representant d’hosteleria.

Per posar-nos una mica en context, quants comerços formen part de SOM COMERÇ SOM BARBERÀ

Som aproximadament uns 50 comerços. La majoria d’ells de serveis i hosteleria. 

Com esteu portant en general la situació del COVID-19?

És molt difícil. Sobretot aconseguir les ajudes. L’Ajuntament no ens ho està posant fàcil, la propaganda que s’està fent no té res a veure amb la realitat que estem trobant. Hem de passar per tràmits burocràtics molts llargs, que passen per mans de molta gent dins l’Ajuntament i la Generalitat. És una situació on s’ha d’actuar amb rapidesa i creiem que tenen els recursos per fer-ho. A part és una oportunitat per ells per actuar amb solidaritat i fermesa perquè el poble vegi que estan fent coses i no ho estan aprofitant, es limiten a seguir amb una política antiga i burocràtica que ens posa més traves que cap altra cosa. 

Per la nostra banda, intentem ser solidaris. Hi ha gent de l’Associació, com altres veïnes,  que per exemple s’ha dedicat a fer mascaretes per les residències de Barberà. Ningú ens ho ha demanat, però ho estem fent encara que ens suposi una despesa. És el que fem perquè és el que tenim a les nostres mans. I en canvi l’Ajuntament no està reaccionant tan ràpidament com caldria a la pandèmia. 

A nivell de gestió, trobeu les respostes a tots els interrogants que planteja l’actual situació?

Ens trobem en una situació totalment nova, que a cada moment canvia i estem en contacte amb les nostres gestories perquè ens aconsellin què hem d’anar fent. Però en general és una situació bastant caòtica. Tenim un grup de WhatsApp on ens recolzem mútuament, i ens ajudem en tot el que podem, com ja fèiem abans, però ara encara més. Compartim informació, inquietuds i ens donem molta força els uns als altres. 

Quines tasques esteu desenvolupant ara? Quines són les mesures que podrien prendre les administracions per millorar la vostra situació?

Estem preparant una campanya per quan tornem a obrir, perquè el poble ens ajudi a tornar a començar, ja que per nosaltres serà com començar de zero.

Mantenim el contacte amb l’Ajuntament. Hem demanat que ens tregui algunes taxes, ja que ara mateix ells poden suportar millor la càrrega econòmica que nosaltres. Per exemple, no estem creant cap residu, i en canvi hem de seguir pagant aquest impost.  En una situació normal entenem aquests impostos, però en la que ens trobem actualment demanem que ens redueixin la part que equival a impostos i taxes i no ho fan. També demanem que destinin diners a ajudar-nos el més ràpid possible. En els actuals pressupostos hi ha prevista una campanya de suport a l’hosteleria local que no s’està duent a terme i es podrien aprofitar aquests recursos que ja eren pel comerç. Tampoc estem demanant tant. 

Som una Associació independent a l’Ajuntament, que ens vam crear fa 3 anys perquè ens trobàvem molt desemparats per part de l’Ajuntament perquè mai ens tenien en compte. En el cas del Mercat 11 de Setembre, en ser propietat municipal, entenem que es puguin destinar més recursos i campanyes. Ara bé, no volem que s’oblidin de nosaltres. Sempre estem esperant, fent cua perquè ens dediquin actuacions i recursos, i ens arriba molt poc, i moltes vegades res. En aquests tres anys no els hem demanat res, ens autofinancem perquè és la base de la nostra filosofia com a associació, i ara que estem en un moment molt crític on necessitem ajuda, no estem rebent ni solucions ni ajudes.

Sentiu el suport dels vostres clients i clientes tot i el confinament?

Ens sentim molt recolzades per elles. Ens envien molts missatges de suport i ànims, fins i tot alguns hem fet videotrucades amb aquelles amb qui tenim més confiança per veure’ns i saber com estem. Estem molt agraïdes per aquest suport, a vegades ens fa plorar i tot, ja que estem molt desconcertades amb què passarà després, i s’agraeix saber que hi ha persones que seguiran al nostre costat després de tot això. També som molt solidàries entre nosaltres, i tenir l’associació ens ajuda molt en aquests moments. 

Aquests dies se sent a parlar del slowshopping. Es tracta d’una iniciativa de Sant Cugat Comerç per seguir portant el producte de proximitat i qualitat de les botigues de barri a les llars tot i el confinament. Fins ara Barberà no hi figura, ens podríeu explicar a què és degut?

Bàsicament la majoria de comerços que formem part de Som Comerç Som Barberà som d’hosteleria i serveis, alimentació n’hi ha molt pocs –dos només–, per tant no ens hi podem acollir. A més, cal tenir en compte que amb aquests tipus de mesures l’empresa segueix funcionant, tot i que amb menys ingressos figura com a oberta i no sabem si això ens impediria demanar ajudes a l’Ajuntament o l’Estat. 

A més, obrir ara significa multiplicar les nostres despeses fixes, que de mitja són uns 2.000€ mensuals entre lloguers, impostos i altres. Hauríem d’afegir els sous dels treballadors i és completament inviable, ja que no facturaríem el mateix volum que abans del confinament. 

Com veieu el futur dels comerços barberencs després de l’emergència sanitària?

Malauradament, tenim molt clar que molta gent no podrà tornar a obrir. Ja de per si el comerç de proximitat costa molt a mantenir i fer créixer. Els que tornem a obrir serà com tornar a començar de nou, totalment de zero. Tot i això seguim sent optimistes! El que ens preocupa és que haurem de tornar a obrir amb un munt de problemes que ens vindran pel davant, i sense haver solucionat tots aquells que tenim ara. La realitat va molt més ràpida que la política. Falta solidaritat i compromís per part de l’Ajuntament per agilitzar les coses. Tampoc no diem que no estiguin fent res de res. Com ja hem comentat abans, creiem que les seves actuacions estan molt centralitzades en el Mercat.  Potser també per assegurar aquests dies els articles de primera necessitat. Però no es poden oblidar de la resta de botigues, encara que ara no puguem proporcionar serveis o productes, configuren el teixit local comercial (serveis, hostaleria, productes,…), tan necessari per la nostra ciutat.

“Malauradament, tenim molt clar que molta gent no podrà tornar a obrir. Els que tornem a obrir serà com tornar a començar de nou, totalment de zero.”

Voleu deixar algun missatge per a les nostres lectores, les vostres consumidores, i per totes aquelles persones dels comerços barberencs afectades directa o indirectament per la situació?

Simplement que ens esperin, nosaltres també els estarem esperant. Si us plau que no caiguin en comprar massivament per Internet, sinó que tinguin una mica de paciència i que comptin amb nosaltres d’aquí poc. Tenim moltes ganes de tornar a començar!

També volem que l’Ajuntament tingui en compte que els comerços i els autònoms generem molt treball aquí Barberà. Penseu que som aproximadament 1.500 autònoms a la ciutat, si comptem que cadascú té una mitjana de 2 treballadors, estem creant 3.000 llocs de treball, 4.500 en total. I no només això, també donem vida als carrers, els comerços oberts donen seguretat. Hi ha coses que no valores fins que no les perds, com la soledat i la por que fa ara sortir al carrer al vespre i que estigui tot desert i tancat, i ja no et dic fa unes setmanes que a les sis ja era tot fosc. 

Això sí, som molt resilients, de tot el que ens passa ens en sortim i encara més forts! Ens poden posar molts pals a les rodes que nosaltres amb aquests pals segur que trobem alguna cosa profitosa a fer!

Us deixem amb un vídeo que han fet des de Som Comerç Som Barberà pels veïns i veïnes

FER UN COMENTARI

Deixa el teu comentari
Introdueix el teu nom