Manifest conjunt de les entitats convocants dels talls mensuals de la revolta veïnal

0

Entitats del territori ens hem reunit per iniciar la #RevoltaVeïnal, en el marc de la campanya global “Recuperem la ciutat”. Necessitem una aposta decidida per ciutats i pobles més verds, més justos i més humans, que posin la salut i la vida de les persones al centre. Un canvi valent per incentivar modes de mobilitat sostenibles, compartits i a l’abast de tothom. 

La qualitat de l’aire, el soroll o el repartiment desigual de l’espai públic al nostre territori és una realitat injusta, insostenible i altament irresponsable, per les conseqüències que té en la qualitat de vida i en la salut de la població.

A l’Àrea Metropolitana, aquest fet s’agreuja a les anomenades «autopistes urbanes», carrers de tres o més carrils de circulació que travessen nuclis urbans. 

Sovint assumeixen més trànsit que les autovies i, en proximitat al veïnat, suposen un risc elevat per la salut.

Aquestes autopistes urbanes són la font principal de contaminació de l’aire i la contaminació acústica a les ciutats, tot contribuint a malalties cròniques i milers de morts cada any a Catalunya.

Quan extrapolem al nostre municipi Barberà del Vallès, solament una autopista urbana ens pot venir al cap: Carretera de Barcelona. 

Una carretera per on passen entre 15.000 i 20.000 vehicles al dia. Un mar d’asfalt de 15 metres d’amplada que divideix el municipi en dues parts. Sorolls, velocitats elevades, inseguretat, i tots coneixem les seves voreres allà on hi ha. Són discontínues,  amb un carril bici antiquat i ple d’obstacles. Un eix en mig de la ciutat gens agradable.

Exigim mesures urgents que hi posin remei. 

La transformació d’aquests espais hauria de contemplar els següents aspectes:

  1. Reconvertir aquestes autopistes en vies amb un ús redistribuït i equitatiu, on vianants, ciclistes, patinets i usuàries del transport públic hi tinguin un espai segur i còmode. 
  2. Garantir l’accessibilitat i seguretat d’aquestes vies per a totes les persones, especialment aquelles amb mobilitat reduïda o diversitat funcional, tot ampliant degudament les voreres, adequant-ne els passos, prohibint l’aparcament de motos en vorera i eliminant altres elements que redueixin l’espai disponible per als i les vianants.
  3. Eliminar semàfors i/o reduir el temps d’espera dels i les vianants als semàfors, per poder augmentar la seva freqüència de pas i cohesionar el teixit urbà.
  4. Completar, ampliar i millorar urgentment la xarxa de vies ciclistes. Dedicar un carril de circulació per banda de vehicles de motor a la circulació exclusiva i segura de bicicletes i patinets. Creant un eix vertebrador de mobilitat no motoritzada.
  5. La connexió entre Barberà – Baricentro – Cerdanyola a través del nus de l’AP7 amb una passarel·la segura per vianants, bicicletes i patinets.
  6. Crear aparcament de bicicletes al llarg de les vies transformades per fomentar el comerç de proximitat en modes de mobilitat sostenible.
  7. Garantir la reducció de velocitat a 30 km/h amb mobiliari urbà, coixins berlinesos, cruïlles aixecades i radars fixos. Recuperar els carrers com a espais segurs on es pugui fer vida quotidiana i jugar. 
  8. Crear espais verds, de lleure i esport. On també hi hagi zones d’ombra on les persones i puguin passejar o, simplement estar-hi confortablement.
  9. Mentre no es reurbanitzin, instal·lar estacions de control ambiental a totes les vies d’aquestes característiques.

Des del territori i per transformar la mobilitat interurbana i fer-la més sostenible, és imprescindible una major inversió en les xarxes del transport públic (ferroviari i bus). 

  1. Volem que s’incrementi l’oferta de pas i ampliació de l’horari nocturn de les línies de Rodalies!
  2. Demanem la creació del Túnel de Montcada on es reduiria de 30 a  20 minuts el trajecte a Barcelona.
  3. Volem una nova estació intercanviadora de Rodalies. L’estació del Riu Sec on s’unirien les línies R4 i R8.
  4. Insistim en el fet que s’ha d’incrementar els punts intermodals davant les estacions: Necessitem un recinte tancat per a bicicletes de gran capacitat on puguem aparcar la bicicleta i patinets i que no ens robin o crear places d’aparcament reservat per cotxes compartits.
  5. Per últim demanen rapidesa en l’aplicació de la T-Mobilitat per tenir en compte tots els punts generadors de mobilitat i reformar l’oferta tarifaria de forma més equitativa entre territoris. 

Exigim a les diferents administracions un compromís real i actuacions urgents per assolir aquests objectius. 

Mentre no s’actuï, tallarem les “autopistes urbanes” dels nostres municipis el darrer diumenge de cada mes al matí. Comencem amb 6 talls, però d’aquí a uns mesos serem molt més.

CARRER A CARRER, #RECUPEREMLACIUTAT!

ENTITATS SIGNANTS:

  • Barberà Respira de Barberà del Vallès
  • Eixample Respira de Barcelona
  • Moviment Veïnal del Sud de Sabadell
  • No és un vial, és un carrer d’Olot
  • Prou trànsit de Barcelona
  • Recuperem Baix Maresme de Premià de Mar

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here